آموزش نصب گوگل آناتیلیکس

اگر علاقه‌مند به نصب و راه اندازی برنامه کاربردی گوگل آناتیلیکس یا گوگل آنالیز هستید می‌توانید در ادامه همراه ما باشید. در این مقاله قصد داریم به شما بگوییم که چگونه خواهید توانست ابزار گوگل آنالیتیکس را برای سایت خود راه‌اندازی کنید. راه‌های زیادی برای نصب گوگل آنالیتیکس دارید که می‌خواهیم جدید‌ترین راهی که توسط خود گوگل معرفی شده است به شما معرفی نماییم. (Google Tag Manager) راهی آسان است که توسط گوگل معرفی شده و پیشنهاد می گردد

قبلا از این که آموزش نصب گوگل آنالیتیکس را به شما بگوییم این سوال پیش می‌آید که گوگل آنالیتیکس چیست؟ و چه کاربردی را برای سایت شما دارد؟

این برنامه یکی از ابزارهای گوگل است که به شما اطلاعاتی در مورد سایت شما می‌دهد که در راستای پیشرفت شما تاثیر مستقیمی دارد. اطلاعاتی از قبیل آمار وروردی کاربران به سایت، مقدار زمانی که در سایت شما هستند، نرخ پرش آن‌ها، سلیقه کاربران شما چیست و از چه کشورهایی وارد سایت شما شده‌اند و قابلیت‌های دیگری به شما می‌دهد که در ادامه به آن خواهیم پرداخت. این آمارها و اطلاعات تحلیلی را می‌توانید با نصب گوگل آنالیز بدست آورید. این ابزار رایگان است که کاربران می‌توانند در دو نسخه (اپلیکیشن و وب) از آن استفاده کنند. این ابزار بسیار قدرتمند در زمینه آنالیز وب است که یک نسخه تجاری دارد که نسبت به نسخه رایگان آن دارای قابلیت‌های بیشتری است.

طریقه راه‌اندازی گوگل آنالیتیکس

برای راه‌اندازی ابزار گوگل آنالیتیکس ابتدا باید شما یک اکانت جیمیل داشته باشید. بعد از ساخت اکانت جیمیل شما با وارد شدن به لینک https://analytics.google.com می‌توانید با اکانت جیمیل خود لاگین شوید.

آموزش نصب گوگل آنالیتیکس

بعد از sign up شدن وارد صفحه‌ای خواهید شد که فیلد‌هایی برای گرفتن اطلاعاتی برای شما نمایش داده خواهد شد.

فیلدهای آن عبارتند از :

  1. انتخاب نسخه وب سایت یا موبایل که شما باید نسخه وب را انتخاب کنید.
  2. Account Name : در قسمت بعدی شما باید نام وب سایت خود را وارد کنید.
  3. Website Name  : در این قسمت شما باید دوباره نام وب سایت خود را وارد نمایید.
  4. Website URL : در اینجا شما باید ادرس وب سایت خود را به طور دقیق وارد کنید.
  5. Industry Category : other بهترین گزینه برای این مرحله است.
  6. Reporting Time Zone : کشور ایران به دلیل این که در تحریم قرار دارد و گزینه‌ای برای ایران وجود ندارد شما می‌توانید امارات را انتخاب کنید و این را بدانید که فاصله زمانی ایران تا امارات در حدود 30 دقیقه است که از ما جلوتر می‌باشد.

با کلیک بر روی گزینه Get Tracking ID به مرحله بعد خواهید رفت که در این مرحله شما قوانین کشور امارات را مشاهده می‌کنید که با تیک زدن و پذیرفتن آن وارد صفحه‌ای خواهید شد که یک کد به شما داده خواهد شد. توجه داشته باشید در ابتدای این کد  UAنوشته شده است که تا انتها ما با این کد کار داریم.

کد گوگل آنالیتیکس

آموزش نصب گوگل آنالیتیکس

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

وارد شدن به Google Tag Manager :

در این قسمت وارد لینک https://tagmanager.google.com  می‌شوید و با جیمیلی که وارد اکانت گوگل آنالیز خود شدید با همان جیمیل وارد Google Tag Manager شوید.

در  Account Name نام وب سایت خود را وارد کنید و بعد از آن کشور United Arab Emirates را انتخاب نمایید. در فیلد Where to Use Container شما باید نسخه وب را انتخاب کنید و بعد  از ساختن پیامی به شما داده می‌شود که با تایید کردن آن وارد صفحه‌ای خواهید شد.

کدهای داده شده در این مرحله را در بخش <header/>  قالب سایت خود قرار دهید و کد دوم یعنی <body> را نیز  در قالب خود کپی پیست کنید.

راه‌اندازی گوگل آنالیتیکس با استفاده از تگ منیجر :

در قسمت سمت چپ Google Tag Manager شما قسمتی به نام Workspace  که با کلیک کردن بر روی گزینه Variables وارد صفحه‌ای می‌شوید که با کلیک کردن بر روی گزینه new،  variable type خود را انتخاب می‌کنید. پس از وارد شدن به قسمت Google Analytics Settings شما باید Tracking ID را که به شما داده شده است را پر کنید و گزینه سیو را بزنید.

تگ منیجر

 ایجاد تگ مخصوص گوگل آنالیتیکس در گوگل تگ منیجر :

در این قسمت شما باید گزینه tag که در سمت چپ وجود دارد کلیک کنید و بر روی گزینه NEW  کلیک کنید. پنجره CHOOSE TAG TYPE   برای شما باز خواهد شد که Google Analytics – Universal Analytics   را انتخاب می‌کنید. بعد از انجام این کار برای شما دو گزینه داده خواهد شد که که Track Type و  Google Analytics Settings که اولی باید روی Page View  و دیگری را باید GA-ID  خودتان را را در این قسمت وارد کنید. در آخر بروی Triggering  کلیک کرده که در آنجا صفحه ای که باید به روی حالت  All Pages بگذارید. این قسمت ما می‌توانیم انتخاب کنیم که تگ گوگل آناتیلیکس ما تحت چه شرایطی در سایت فعال باشد.  پس برای این که بتوانیم تمامی رفتار کاربران در صفحات را مشاهده کنیم بهترین گزینه All Pages است. به این معنی که هرگاه کاربری صفحه‌ای از سایت را باز کند گوگل آنالیز وظیفه این را دارد که به بررسی و جمع آوری اطلاعات آن کاربر بپردازد.

مراحل نصب به اتمام رسید و شما می‌توانید Submit کنید و تگ مورد نظر خود را Publish کنید. بعد از زدن دکمه انتشار تغییرات در سایت شما انجام خواهد شد پس یادتان باشد Publish حتما این عمل را انجام دهید.

آپشنی موثر در Google tag manger  :

Preview آپشن جدیدی است که به شما کمک خواهد کرد تا در تگ منییجر بتوانید به راحتی بررسی داده‌ها را نگاه کنید به طوری که وقتی این آپشن یعنی Preview Mode را فعال می‌کنید شما می‌توانید تمامی اتفاقاتی را که در پشت سایت اتفاق می‌افتد مشاهده کنید. پس برای امتحان این آپشن آن را فعال کنید تا کادری مشابه تصویر زیر بر روی سایت خودتون مشاهده کنید.

در  Page View قسمتی به شما داده خواهد شد که نوشته است Tags Fired On This Page که تگ‌های فعال را به شما نشان می‌دهد که شما تگ فعال UA  را مشاهده می کنید. از اینجا به بعد مطمن خواهیم شد که تگ منیجر ما به درستی کار می‌کند و فقط کافی است به قسمت Real Time بروید و وضعیت کاربران خود را در سایت مشاهده و بررسی کنید. اگر در قسمت Real Time یوزر آنلاین وجود نداشته باشد احتمالا در مرحله درج کد آناتیلیکس اشتباه کردید و مراحل را باید دوباره و به صورت دقیق بررسی کنید. برای خروج از حالت Preview Mode هم روی Leave Preview Mode کلیک کنید. استفاده از افزونه تگ منیجر می‌توانید به راحتی سایت خود را بررسی کنید و رفتار کاربران و طرفداران سایت خود را به خوبی مشاهده نمایید. هر روشی که گوگل آنالیتیکس را نصب کنید، کلیک های خودتون روی سایت شمرده خواهد شد که یکی از مراحل تست نصب اینه که بتوانید رفتار خودتان را در قسمت  real time آنالیتیکس ببینید پس این قسمت را جدی بگیرید.

راه‌های زیادی تقریبا برای نصب گوگل آناتیلیکس وجود دارد که در این مقاله با استفاده از تگ منیجر به شما توضیح دادیم اگر سوالات بیشتر در زمینه این که چگونه می‌توان از روش‌‍های دیگر استفاده کرد را می‌توانید با ما تماس حاصل نمایید و از طریق راه‌‌های ارتباطی همراه  ما باشید و اما با اطمینان می‌توان بگوییم این روش یعنی تگ منیجر بهترین و جدیدترین روش گوگل است که بیشتر کاربران از آن استفاده می ‌کنند.

به این مطلب امتیاز دهید

از یک تا پنج ستاره