تبلیغات همسان یا نیتیو چیست؟

تبلیغات همسان یا محتوایی  چیست؟

تبلیغات محتوایی یا  همسان به نوعی از تبلیغات آنلاین در فضای وب گفته شده که درواقع با همانندسازی قالب و ظاهر کلی تبلیغ با رابط کاربری (UI) صفحات وبسایت، باعث جلب توجه بیشتر کاربران آنلاین وب سایت و عدم آزار آنان از تبلیغات و وبسایت مربوطه می‌شوند. مهم ترین مزیت اصلی تبلیغات native یا محتوایی این است که با نمایش تبلیغ به صورت هماهنگ با ظاهر سایت، یکپارچگی کلی، هویت بصری سایت و تجربه کاربری (UX) را حفظ کنند همچنین، نرخ CTR تبلیغات افزایش یابد و کسب درآمد قابل توجهی از تبلیغاتبرای صاحبان سایت صورت بگیرد.

تبلیغات نیتیو، برپایه‌ی بستر تبلیغاتی یا رسانه‌ای که در آن پدیدار می‌شوند، شکل‌های متفاوتی خواهند داشت. برای نمونه، نمایش این نوع از تبلیغات در لینکداین با وبسایتی دیگر متفاوت خواهد بود.

تبلیغات همسان

تبلیغات همسان یا تبلیغات نیتیو بهترین نوع در تبلیغات نمایشی در سال 2019

بهترین جایگاه در تبلیغات همسان، وب سایت های خبری می باشند. چرا که بیشترین بروزرسانی را دارند. همچنین وب سایت های خبری و فناوری اطلاعات یکی از پرمخاطب ترین وب سایت ها می باشند. لذا تبلیغات همسان در راستای نمایش تبلیغات در قالب خبر می باشد پیشنهاد می گردد.

تبلیغات همسان

چه کسانی با تبلیغات نیتیو سروکار دارند

تبلیغات نیتیو چهار مخاطب عمده و اصلی دارد:

۱. ناشران

ناشران، چه به‌صورت دیجیتال یا چاپی فعالیت کنند، درهرحال، بستری مناسب برای نمایش تبلیغات همسان هستند. تبلیغات همسان منبع درآمد تبلیغاتی بسیار مناسبی است؛ به‌ویژه زمانی‌که تبلیغات به‌شیوه بازاریابی نمایشی به‌اندازه کافی اثربخش نبوده است.

۲. کسب‌وکارها

کسب‌وکارهای کوچک و بزرگ از تبلیغات نیتیو استقبال می‌کنند؛ زیرا مخاطبان به‌شکل‌های گوناگونِ بازاریابی نمایشی، به‌چشمِ هرزنامه‌های مزاحم یا اسپَم می‌نگرند. کسب‌وکارهای گوناگونی که از تبلیغات نیتیو بهره می‌برند، در همه صنایع مشغول فعالیت هستند و فرقی نمی‌کند که در چه زمینه‌ای کار می‌کنند.

۳. آژانس‌های بازاریابی و تبلیغاتی

پلتفرم تبلیغاتی یکتانت بزرگترین پلتفرم تبلیغات آنلاین در ایران است که در حوزه تبلیغات نیتیو نیز سابقه بسیار زیادی دارد و ناشران بزرگ کشور انحصاراً با یکتانت طرف قرارداد هستند.

۴. مشتریان

افراد و کسب‌وکارهایی که به‌عنوان مشتری یا مصرف‌کننده در فرایند بازاریابی شناخته می‌شوند، آخرین مؤلفه از این معادله هستند. مشتریان از تبلیغات نیتیو استقبال می‌کنند؛ زیرا در آن با محتوایی روبه‌رو هستند که ضمن ارزش‌آفرینی برای آنها، باعث شناخت برند یا محصولی خاص هم می‌شود. مسئولیت‌پذیری درباره تعامل با مشتری در تبلیغات نیتیو بسیار بیش از دیگر انواع بازاریابی است که صرفا جنبه تبلیغاتی دارند و به تولید محتوای ارزشمند و سودمند برای مخاطب فکر نمی‌کنند.

مزایای تبلیغات نیتیو چیست

در کنار چالش‌هایی که عنوان شد، تبلیغات نیتیو مزایای گوناگونی هم دارد که به‌عنوان یک کسب‌وکار یا آژانس تبلیغاتی می‌توانید از آنها بهره بگیرید.

۱. روایت آگهی‌های واقعی‌تر

براساس نظرسنجی‌ها در سال‌های ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷، یکی از مشکلات رسانه‌ها، بازگو نکردن داستان‌ها و آگهی‌های واقعی از‌ سوی تبلیغ‌کنندگان بوده است. تغییر سبک بازاریابی از حالت سنتی به همسان، برای تبلیغ‌کنندگان کمی زمان‌بر بوده است؛ اما این موضوع اخیراً بهبود یافته و تبلیغ‌کنندگان، دیگر به‌دنبال بازگوکردن داستان‌های غیرواقعی در محتوای همسان خود نیستند.

۲. آگهی‌های کراس‌پلتفرم (Cross Platform)

وقتی از پلتفرم‌ها و بسترهای متفاوتی برای تبلیغات بهره می‌گیرید، یعنی با مخاطبان بیشتری در ارتباط هستید. پس باید در تمام کانال‌ها و بسترهای تبلیغاتی خود، از یک زبان واحد برای داستان‌گویی استفاده کنید. به‌‌بیان دیگر، برای نشر محتوا در کانال‌های گوناگون بازاریابی، باید انسجام و لحنی یکپارچه را حفظ کنید. ماهیت محتوای همسان به‌شدت روایی است. این داستان‌گویی به حفظ انسجام تبلیغاتی هم کمک شایانی می‌کند. برای نمونه، داستان‌گویی در یک پُستِ دوخطی فیسبوک کار چندان ساده‌ای نیست؛ اما در قالب یک مقاله راحت‌تر می‌توان به شرح داستانی در راستای برند پرداخت.

۳. اثربخشی بیشتر تبلیغات نیتیو

براساس پژوهش‌های گوناگون، نرخ کلیک بر محتوای تبلیغی به‌شیوه تبلیغات نیتیو چهار برابر بیشتر از تبلیغات نمایشیاست. این موضوع نشان می‌دهد که تبلیغات همسان نه تنها مکملی عالی برای بازاریابی دیجیتالی است؛ بلکه می‌تواند جایگزین بازاریابی نمایشی شده و اثربخشی تبلیغات را به‌شدت افزایش دهد.

۴. رشد درآمد

حدود ۵۱ درصد از ناشران در آمریکا از تبلیغات نیتیو استفاده می‌کنند و این رقم بیانگر اهمیت این نوع از بازاریابی است. بنابراین، اکنون بهترین زمان برای به‌کارگیری این سبک از بازاریابی است.

شرکت های ارائه دهنده تبلیغات نیتیو در ایران کدام اند؟

  1. یکتانت
  2. ادنگاه
  3. مدیاد
  4. سنجاق
  5. کلیک یاب
  6. صبا ویژن
  7. کاپریلا
  8. سیگما

به این مطلب امتیاز دهید

از یک تا پنج ستاره