0
()

خب دوستان امروز میخواهیم یک ابزار بسیار مهم و کاربردی در مسائل سئو را خدمتتون معرفی و تعریف کنیم. احتمالا نام گوگل سرچ کنسول در دوره های آموزش سئو خیلی به گوشتان رسیده است.

ابزار گوگل سرچ کنسول نام جدید Google Search Console

و ابزار گوگل وبمستر تولز نام قدیمی Google Webmaster Tools می باشد که یکی از مهم ترین ابزارهای سئو کاران به حساب می آید در واقع آچار فرانسه یک سئو کار موفق گوگل سرچ کنسول می باشد.

گوگل سرچ کنسول

ابزار گوگل سرچ کنسول چیست؟

به زبان ساده گوگل سرچ کنسول ابزاری است که به شمای صاحب وب سایت یا وبمستر کمک می کند تا وضعیت اصلی وب سایت خود را در الگوریتم های گوگل رصد و آنالیز کنید.

برخی از امکاناتی که از گوگل سرچ کنسول دریافت خواهید کرد :

  • مشاهده خطاها و هشدارهای گوگل
  • مشاهده وضعیت کلمات کلیدی سایت ما در گوگل ( اینکه صفحه چندم هستیم؟ )
  • مشاهده وضعیت سایت مپ و رشد آن
  • مشاهده وضعیت تمام صفحات وب سایت خود در گوگل
  • مشاهده پیام های احتمالی و ارسالی توسط گوگل
  • درخواست سریع برای ایندکس شدن مطالب به سایت

من معتقدم که وب سایتی که ابزار گوگل سرچ کنسول بر روی آن نصب نیست 50% آن سئو نیست. یعنی 50% مسیر سئو را نرفته است.

ابزار گوگل سرچ کنسول Google Search Console رایگان است!

برخلاف سایر ابزارهای شرکت گوگل مانند : گوگل آنالیتیکس و گوگل دیتا استدیو و یا گوگل ادز این ابزار خوشبختانه برای ما ایرانیان رایگان و بدون تحریم می باشد. ابزار گوگل سرچ کنسول را همین امروز می توانید بر روی سایت خود نصب کنید.

ابزار گوگل سرچ کنسول چه کاربردهایی دارد؟

کاربردهای سرچ کنسول را می‌توانیم به ۴ بخش گزارش‌ها، درخواست‌ها، تنظیمات و پیام‌ها تقسیم کنیم.

سرچ کنسول در موارد زیر کاربرد و فایده دارد:

  • درک کاربرانی که از جستجوی گوگل وارد وبسایت می‌شوند
  • فهمیدن وضعیت حضور وبسایت در نتایج جستجو
  • رفع مشکلاتی که روی حضور وبسایت در جستجوی گوگل تاثیر دارند
  • بهبود کیفیت و کارایی وبسایت
  • پیدا کردن مخاطبان هدف
  • دریافت اخطارها و پیام‌های گوگل

گزارش عملکرد Performance سرچ کنسول

گوگل سرچ کنسول

این گزارش در کل روی ۴ شاخص (Metric) تمرکز دارد. نمودار وضعیت هرکدام هم با رنگ مجزا قابل مشاهده است.

۱. کلیک Click

۲. ایمپرشن (Impressions)

۳. نرخ کلیک (CTR)

۴. میانگین موقعیت در نتایج گوگل (Position)

آمار هر کدام از این شاخص‌ها بر مبنای کوئری، صفحه، کشور، دستگاه، حضور در نتایج جستجو (Search Appearance) ارائه می‌شود. ما گفتیم مبنای شاخص ولی اصطلاح درست آن بُعد (dimension) است. متریک‌ها یا همان شاخص‌ها بر مبنای ابعاد محاسبه می‌شوند.

بیشتر بدانید :  تبلیغات همسان و یا تبلیغات نیتیو چیست؟

 کلیک (Total click) در سرچ کنسول:

منظور از کلیک در این گزارش هر کلیکی است که کاربر را از نتایج جستجوی گوگل به صفحۀ دیگری هدایت کند.

اگر کاربری روی نتایج حاصل از وبسایت شما کلیک کند، آمار آن در سرچ کنسول شما ثبت خواهد شد. این کلیک‌ها شامل انواع مختلف نتایج مثل نتایج معمولی لینک به صفحه، تصویر، ویدیو و … می‌شود.

 ایمپرشن (Impression) در سرچ کنسول:

ایمپرشن به معنی حضور یک نتیجه در نتایج جستجوی گوگل برای کاربران است.

این که کاربر حتماً نتیجه را روی صفحه ببیند یا اسکرول کند تا در صفحه دیده شود تاثیری در ایمپرشن ندارد. همین که نتیجه‌ای از وبسایت شما در نتایج جستجوی ظاهر شود، ایمپرشن برای آن نتیجه و وبسایت شما در سرچ کنسول ثبت میخواهد شد.

توجه کنید که شرط ثبت ایمپرشن حضور در نتایجی است که در صفحه کاربر ظاهر می‌شود. پس اگر نتیجه‌ای از وبسایت شما در صفحه دوم نتایج جستجو بود ولی کاربر فقط نتایج صفحه اول را دید یعنی ایمپرشن برای نتایج صفحه دوم به بعد ثبت نشد.

اگر همین کاربر صفحه دوم نتایج را باز کند، ایمپرشن برای تمام نتایج حاضر در صفحه دوم ثبت می‌شود.

نرخ کلیک (Click-through rate) یا همان CTR :

نرخ کلیک از دو شاخص دیگر یعنی ایمپرشن و کلیک حساب می‌شود. تقسیم تعداد کلیک به ایمپرشن ضرب در ۱۰۰ می‌شود نرخ کلیک یا همان CTR.

سی تی آر

نرخ کلیک در کل نشان می‌دهد چند درصد از دفعات حضور نتایج در صفحه کاربر روی آن کلیک می‌شود.

اگر نتیجه‌ای ۲ بار در صفحه نتایج جستجوی کاربران حضور داشته باشد اما فقط یکبار روی آن کلیک شود، یعنی نرخ کلیک این نتیجه ۵۰ درصد است.

میانگین رتبه یا موقعیت (Position) در گوگل

نمایش موقعیت کوئری ها یا کلمات کلیدی که در گوگل ایندکس هستید. در گوگل سرچ کنسول موقعیت کلمات کلیدی از شماره 1 تا n ام نمایش داده میشه. که در هر صفحه ما 10 لینک داریم. پس لینک شماره 10 در واقع آخرین لینک صفحه اول پایین هستیم و یا موقعیت مثلا 15 در گوگل سرچ کنسول یعنی آنکه سایت ما در جایگاه صفحه دوم لینک 5 ام قرار دارد.

نکته : دقت کنید نمایش موقعیت Avg به صورت میانگین است و ممکن است در برخی از مواقع دقیق همان رتبه نباشد.

ابزار بازرسی آدرس (URL Inspection Tool) :

ابزار URL Inspection یا به فارسی “بازرسی آدرس” به شما کمک می‌کند تا اطلاعات بسیار خوبی درباره خصوصیات کلی یک آدرس را دریافت کنید. اطلاعاتی همانند زمان اخرین خزش Crawl ربات گوگل و همینطور درباره AMP بودن و یا نبودن non-amp و سایر گزارش ها همانند ایندکس بودن و یا نبودن یعنی آیا آن صفحه در نتایج گوگل است یا نیست (بررسی آخرین تاریخ ایندکس) و همینطور فچ کردن یک صفحه (یعنی فراخوانی ربات گوگل برای دیدن یک صفحه از سایت ما) و کلی اطلاعات و امکانات جالب دیگر.

بیشتر بدانید :  انتقال هاست به داخل ایران آیا بر روی سئو سایت تاثیر منفی می گذارد؟

آموزش کار با ابزار گوگل سرچ کنسول :

کارکردن با این ابزار یکی دیگر از چالش های صاحبین وب سایت ها و وبمستران است. نحوه نصب این ابزار گرفته تا نحوه کار و تحلیل با آن.

امروز به راحتی می توانید با مشاهده فیلم آموزش گوگل سرچ کنسول از نحوه کارکردن با این ابزار مهم آشنا شوید

جهت خرید فیلم آموزش گوگل سرچ کنسول اینجا را کلیک کنید

به این مطلب امتیاز دهید

از یک تا پنج ستاره